Zicht op ontwikkelkansen
Niets is zo vervelend als keer op keer starten in een nieuwe omgeving en telkens weer opnieuw vastlopen. Ik vind het van belang dat vroegtijdig wordt gekeken wat de ontwikkelkansen van jongeren zijn en wat zij nodig hebben om optimaal tot ontwikkeling te komen. Door direct een goed en betrouwbaar beeld te creëren, kan worden geanticipeerd op mogelijke risico's in de toekomst en kunnen kwaliteiten beter worden benut. Dit is van belang om ook daadwerkelijk succeservaringen op te doen in plaats van op meerdere plaatsen “proberen”. In ontwikkeling maakt gebruik van het ontwikkelassessment. Middels dit assessment worden kansen en risico’s in beeld gebracht om een passende leeromgeving te vinden en passende ondersteuning te kunnen bieden. Of dit nu een opleiding, stageplaats of werkomgeving is. Het assessment geeft een beeld op grond van drie pijlers: capaciteiten, persoonlijkheid en interesses.
ACT your way!
‘Wie zijn eigen weg volgt, verdwaalt nooit.' Een tegeltjeswijsheid waar geen speld tussen te krijgen is, maar die makkelijker gezegd is dan gedaan. Veel jongeren vinden het lastig om hun eigen keuzes te maken. Wat wil ik later gaan doen? Wat vind ik belangrijk? Waar word ik gelukkig van? Ze worden belemmerd door keuzestress, perfectionisme of leven veelal naar de verwachtingen van anderen. Hierdoor voelen zij zich angstig en somber. In ontwIKkeling stimuleert jongeren middels de training ‘ACT your way’ regie te pakken over hun eigen leven. Met deze training leren jongeren inzicht te krijgen in wat ze echt belangrijk vinden door in te zoomen op positieve ervaringen. Zo leren ze ook beter om te gaan met stressvolle situaties. De oefeningen uit deze training zijn gebaseerd op de acceptance & commitment therapy (ACT).
Samen in ontwIKkeling voor overbelaste leerlingen
"Doordat Laura een toegankelijk en prettig persoon is, bouwt ze snel een band op met de mensen om haar heen. Niet enkel de leerling voelt zich ondersteund en begrepen, maar ook het netwerk om de leerling heen. Bij Laura's adviezen en werkwijze staat echter wel de leerling (en diens ondersteuningsbehoeften) centraal. Uiteraard met oog voor de mogelijkheden die er zijn binnen een schoolse setting. Laura is goed bereikbaar, telefonisch en via mail en altijd bereid op een positieve wijze met ons mee te denken. Hierdoor hebben we menig overbelaste leerling al een prettige en veilige weg terug naar school kunnen bieden. Ik hoop dan ook dat onze samenwerking nog lange tijd zal blijven voortduren." - Germaine, mentor en coördinator Plusvoorziening